lauantai 18. tammikuuta 2014

Keittiöideoita liiketilosta

Olen vähän vaarallisilla vesillä, kun uskaltaudun katselemaan yhä keittiöideoita, kun keittiö on jo tehty. Mutta olen kyllä tyytyväinen keittiööni, vähän ehkä siinä voisi olla vielä enemmän särmää. Katselin aika paljon näitä retail design -kuvia suunnitellessani omaamme. Yritin kuitenkin ottaa huomioon tämän talon ominaisuudet. Tykkäisin esimerkiksi vanhasta punatiilimuurista, mutta eihän hirsitalossa muuria oikeasti ole kuin muurin kohdalla eli uunien takana.

Palasin näihin ravintola- (ja liiketila-) kuviin, kun eilen meillä oli viisiveen tarharyhmä käymässä ja yksi lapsista sanoi tästä keittiö-olohuoneesta, että tämähän on kuin ravintola. Hassua, mutta meistä itsestä huone ei enää tunnu kovin isolta, voisi olla vielä aika paljon isompi.

Jossain vaiheessa sanoinkin, että olen asunut aina persoonallisissa, jopa erikoisissa kodeissa. Ensimmäinen lapsuudenkotini oli terijoelta siirretty hirsihuvila. Sitten väliin mahtuu muutama aika tavallinen koti. Sitten olin Englannissa au pairina hienossa 1939 rakennetussa tyylipuhtaassa funkistalossa. Ensimmäinen oma koti oli vanhassa työläispuutalossa (joka tosin oli korjattu sisältä liian uuden näköiseksi, tajusin sen jo parikymppisenä). Sitten vuorossa oli perusopiskelijakämppä, soluasunto. Seuraavana oli vuorossa 1700-luvulla rakennettu kivitalo ihan kaupungin keskustassa.

Sitten muutin entiseen lahkolaiskirkkoon. Asunnossa oli korkeat huoneet ja kauniit ikkunat. Emme tosin asuneet entisessä kirkkosalissa, siinä vasta olisikin olleet upeat ikkunat. Sen jälkeen vuorossa oli taas yksi perusasunto. Sieltä muutin entiseen pumpputehtaaseen, joka oli remontoitu asunnoiksi. Sieltä muutettiin miehen kanssa yhdessä vuoden 1952 olympialaisten kisakylään 5,5 metriä korkeaan ateljeehuoneistoon. Sitten asuimme ihan uudessa ja modernissa ja nyt sitten täällä yli satavuotiaassa talossa. Jokainen koti on ollut erilainen ja kutakin on sisustettu sen asunnon ehdoilla.

Tässä kuvasarja hienoista ravintoiloista ja liiketiloista. Veikkaan, että jokaisesta kuvasta voi saada jonkin inspiraation. Kuvat ovat Pinterestistä. Näitä taitaa yhdistää näyttävät valaisimet, kuluneet elämää nähneet pinnat, erikoiset laatat ja betoni. Selkeys, jossa kuitenkin on kiinnostavia yksityiskohtia. Helposti lähestyttävyys.




Meillähän on tämäntapainen vitriini, mutta nyt se on laatikkopuoli näkyvissä. Olisipa se kiva myös näin!






PS Mun oli nyt pakko poistaa anonyymi kommentointi kokonaan. Ei siksi, että täällä olisi tullut asiattomia kommentteja, vaan siksi, että saan joka postaukseen huonolla englannilla kirjoitettuja geneerisiä "palautteita", joissa on aina linkki "check my site". Yleensä ne tulevat vain s-postissa minulle eivätkä näy blogissa. Tänään tuli ihan blogiin saakka. Jotain haittaohjelmajuttujahan ne on. Eli nyt voi kommentoida vain, jos on tunnukset. Pahoittelen monimutkaistamista. 

Onko tätä ollut muillakin, vai onko se vain minun vitsaukseni?

9 kommenttia:

  1. Kyllähän näistä kuvista inspiraation saa pieneen muutokseen helposti. Mä haluan tuollaisen hedelmätiskin !!! Aivan ihana vielä kun siellä tiskin takana olisi joku joka tekisi vaikka smoothien aamuisin minulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä! Mulle kanssa smoothiemestari!

      Poista
  2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Ai miten mielenkiintoinen kotihistoria sinulla on, minäkin olen asunut monessa paikassa, mutta en kyllä noin hienoissa ja erilaisissa taloissa.

    Inspiraatiokuvissa on hyvin paljon samaa tunnelmaa kuin teidän keittiössä, ja aika amsterdamilaista henkeä :)

    Minullekin on tullut noita samoja häirikköviestejä, ei onneksi blogiin asti ole vielä päässyt. Saan välillä anonyymeiltä hyviä perinnerakennuskommentteja, luultavasti kirjoittajat tulevat aiheeseen liittyvästä fb-ryhmästä tai rintamamiestalo.fi:stä, johon olen blogin linkittänyt, niin en ole vielä halunnut poistaa anonyymikommentointia kun tuolla vanhemalla perinnerakennusväellä ei todennäköisesti ole tänne tunnuksia ja sitten jäisin paitsi heidän asiantuntijakommenteistaan.

    Tosi ärsyttäviä kyllä nuo huijausviestit, niitä tuli mun mielestä joku aika sitten enemmän, ehkä ne laantuvat kun eivät pääse läpi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en tunnusta, että olisin tarkoituksellisesti etsinyt erikoisia koteja, vaan olen enemmänkin päätynyt sellaisiin. Minusta on kiva, että kodeilla on tarina. Olen monesti miettinyt, että vaikuttaako se ensimmäinen lapsuudenkoti siihen millaista elämänympäristöä haluan lapsilleni tarjota. (Ja siis me, en vain minä…)

      Jos anonyymien kommentointimahdollisuuden poistaminen tekee elämästä mutkikasta, tarkastelen asiaa uudelleen.

      Poista
  4. Sinä olet tosiaan ehtinyt asua erikoisissa taloissa.

    Näissä kuvissa on ihanaa rosoisuutta! Tykkään kovasti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään kanssa. Ja nyt ei saisi haaveilla, että "seuraavassa kodissa", koska seuraavaa ei heti pitäisi tulla.

      Poista
  5. Aivan sama homma minunkin blogissani. Välillä niitä tulee, toisinaan ei ollenkaan. Mutta auttaakohan toi kommentointisulku siihen mitenkään? Aiemmin pidin kommenttien hyväksynnän käytössä, nyt olen luopunut siitäkin, jotta kommentointi olisi mahdollsimman simppeliä. Sitten vaan poistan sähköpostista nuo "virukset".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole muuten nyt tullut yhtään viruskommenttia, kun poistin anonyymit käytöstä. Mutta tuntuu, että kommentointi väheni samalla.

      Poista

Olen todella iloinen, että jätät kommentin!