lauantai 8. helmikuuta 2014

Puutarhaunelmia

Tänään olen surffaillut hulluna puutarhakuvia ja miettinyt minkälaajuiseen puutarhurointiin voisin kesällä kyetä. Olen vähän sen luontoinen, että odotan puutarhan hoitavan paljolti itse itsensä. Mutta ymmärrän kuitenkin, että ihan hoitamatta ei mikään kasva. Ja on tietenkin joskus olennaista miettiä maaperän laatua, ilmansuuntia sekä auringon ja kastelun määrää.

Tässä Pinterest-satoa minua miellyttävistä puutarhoista.


Meillä on nyt yksi 50-luvun portti. Haluaisin vielä toisenkin portin, joku tällainen vanha olisi kyllä ihana. Kesällä varmaan koitetaan tehdä betonista portinpylväät. Ja lisäksi istutamme jotain portin ja aidan väliin. 


Kalliokasveista olen pitänyt aina. Suvilalla niitä on varsin paljon. Tällaiset muodostelmat olisivat kyllä ihania.


Haluaisin, että puutarhani oli runsas ja villi. Mutta kuitenkin jossain kohtaa selkeät rajaukset ja reunat ovat hienoja.


Tämä on jo melkein liian laitettu makuuni, mutta hieno kyllä.


Ihana kivi-pioni-iiris aidanne.



Punasävyiset lupiinit ovat hienoja. Sain naapurista muutaman taimen ja siemeniä. Olen vaan aina jännittänyt lupiinien tuomista tontille, mutta laitoin niitä nyt yhteen kohtaan.



Keijunkukkakoukussa olen ollut kauan. Niitä aion hankkia enemmänkin.


Iiriksiä, orvokkeja, sormustinkukkia, pelliksiä. Ihan minun kukkiani kaikki.


Ihana runsaus.


Yrttejä ja vihanneksia voisi kasvattaa vaikka näin.


Tai näin.


Ihana portti tämäkin!


Ja taas näitä mehikasveja. Ihania.


Ja nämä.


Ihana runsaus.


Mä harrastan aika paljon ruukkuja.


Ja laatikoita.


Ja tietenkin puutarhassa pitää järjestää juhlia.

16 kommenttia:

  1. Huh, aika ihania. Mulla oli ajatuksena keskittyä ensi vuonna pelkästään kasvimaahan, mutta nuo kukat, ah, ehtisiköhän sitä vähän niitäkin laitella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ajattelen, että kukat on hyötytarhaa helpompia. Ja haittaa vähemmän, jos ne ei ihan onnistu. Mun viimevuotinen hyötytarha oli tosi pieni, juuri mulle sopiva.

      Poista
  2. Juuri tuon tyylisestä mäkin tykkään, mulla saa tosin olla rosoista, vaikka tykkäänkin, että siistit reunat on tosiaan siistit, niin itsellä saa olla boheemistikin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin haluan, että puutarha on villi ja runsas, mutta silti olis kiva, että olis muutama huoliteltu polku,

      Poista
  3. Vois olla mun näppäimistöltä. Mielenkiinnolla seuraan, mitä keksitkään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keksin, keksin. Mutta mitä osaan oikeasti toteuttaa?

      Poista
  4. Voih kuinka ihania, tuli niin ikävä kesää ja kukkia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin mullakin! No, täällä lumi sulaa lupaavasti. Meidän uima-allas täyttyy.

      Poista
  5. Ooh, tuollainen tyyli sopii varmasti ihanasti teidän taloon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos osaa toteuttaa, ja montako vuotta kestää kasvien kasvaa.

      Poista
  6. Oi ihania kuvia! Enpä tiennytkään punasävyisistä lupiineista. Pitääpä munkin yrittää metsästää siemeniä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mäkin voin luvata siemeniä, JOS mun lupiinit alkaa kasvaa...

      Poista
  7. Oi ihania puutarhatunnelmia! Mäkin tykkään rehevästä ja runsaasta puutarhasta, mutta myös nuo rajaukset sopivissa kohdissa ryhdistävät kokonaisuutta. Odotan kovasti, että meidän savipellon tilalle saadaan jotain pihan tapaista alulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, ja kauanko kestää, että vastaperustetusta puutarhasta tulee pörheä? Meilläkin on nyt se puolikas upouutta.

      Poista
    2. Mä yritän ajatella pitkällä tähtäimellä, kun kodissa on tarkoitus asua mummoksi asti, mutta odotan kyllä, että omenapuun katveeseen voi oikeasti mennä istuskelemaan. :) Rajalle pihasuunnittelija oli valinnut nopeakasvuista marjatuomipihlajaa, jotta ainakin yksityisyyttä tulisi melko ripeästi (ja rajaahan aidanne tilaa joka tapauksessa psykologisesti, vaikkei ihan varsinaista näkösuojaa antaisikaan).

      Poista
    3. Mä kaipaan myös sitä näkösuojaa. Toi kolmevuotiaan polvenkorkuinen kuusiaita ei sitä ihan hetkessä anna...

      Poista

Olen todella iloinen, että jätät kommentin!