keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Sisustusideoita

Näitä kirjoja olen selaillut viime aikoina ja yrittänyt taas miettiä kuka olen. Vaikka tykkään kovasti mustasta ja keltaisesta, pelkään, että se on liian trendiväripari ja yritän suhtautua mieltymykseeni varoen. Ja muutenkin olen sitä mieltä, että vanhassa talossa värimaailma saisi olla aika pehmeä, mutta pirteä. Tämä pohdiskelu liittyy ehkä eniten siihen makuuhuoneen värimaailmapohdiskeluun.

Mutta sen ainakin tiedän, että meidän kodissa jokainen huone saa olla oma maailmansa ja värimaailman ja tyylin ei tarvitse jatkua yhtenäisenä läpi talon. Voi olla, että osaksi jatkuu, mutta en halua pakottaa itseäni siihen.


H niin kuin huvila on ollut nyt viimeaikojen suosikkini ja olen selannut sen todella monta kertaa ja aina olen löytänyt jotain uutta.


Tässä on ihana tunnelma. (Tunnelmasta minulle tulee jotenkin mieleen Pömpeli.)


Tämä kuva on Vintagen viemää -kirjasta ja siinä on myös kiva väritys ja tunnelma ja vanha talo näyttää vanhalta talolta!


Tämä siis on suosikkini. Suomessa on sittenkin paljon ihania koteja! Välillä tosin lehdissä tunnutaan esittelevän aina samoja kerrasta toiseen.


Tässä vielä Katja Rinkisen ihanuudet. Ykköskirja on hengästyttävä tuunausvinkkeineen. Kakkonen on rakenteeltaan parempi. Molemmissa on todella upeat kuvat ja kivoja ideoita!

22 kommenttia:

  1. Minä tykkään käyttää täällä kotona mustaa, mutta kesäkotiin se ei mielestäni kuulu. Siellä, vanhassa talossa on selkeästi pehmeämmät, hempeämmät sävyt. Piti jo tuohon edelliseen kommentoida, että mitäs jos otat sävyä siitä kaapin sinertävästä. Kaunis sävy! Munkaan mielestä koko talossa ei tarvitse olla samat sävyt. Piristää kun on vähän oma maailmansa joka huoneessa. Sitä yhtenäisyyttä saa sitten muilla jutuilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pehmeät värit taitavat olla parempi vaihtoehto. Kävin vaan tässä äskettäin yhden kaverin kodissa, jossa oli PALJON mustaa ja se oli tosi hieno.

      Poista
  2. Hah, katsoin tuota kuvaa ja ajattelin, että ihan meidän näköistä ja sitten huomasin, että olitkin tägännyt Pömpelin siihen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun pitää napata kirja lainaan. Siinä on ihanat sävyt ja maisemat. Mutta sisutukset ovat osa jo vähän liikaa aikaa nähneitä.

      Poista
  3. oletko muuten jo lukenut Hanni Koroman uuden sisustuskirjan? Voin lainata sitä jos haluat, se on ihan mielenkiintoinen vaikkakin yllättävän siloteltu ja trendikäs.

    VastaaPoista
  4. Onko se se Sami Sykkö -kirja? Kiinnostaa kyllä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, sama kirja. Laitan sen teidän postilaatikkoon tänään!

      Poista
    2. Mun pitää vielä selata lisää. Kirja on kaunis, mutta ehkä jotenkin liian harmoninen minulle. Ja pitää myös lueskella.

      Poista
    3. Mä olin aika pettynyt kirjaan, oon rakastanut Hannin sisustuksia, mutta kirjaan ei oltu valikoitu mitään niistä joita olen sisustuslehdissä ihaillut. Kuvissa myös kodit on stailattu hyvin tyhjiksi, elämä ei oikein näy. Odotin myös enemmän ja tarkempia neuvoja, kun väreistä puhuttiin, niin olisi ollut kiva jos värikoodit olisi mainittu. Sain puolestani itse nyt lainaan naapurilta "Rakennusten värit ja koristetyylit"-kirjan, josssa on koodit ilmoitettu.

      Poista
  5. Pitäisi itsekin jotenkin ajatuksella ajatella sisutusajatuksia, mutta eipä jaksa. Pitää tuo huvilakirja kyllä jostain saada, kun kaikki sitä ovat niin kehuneet. Olen näissä jutuissa aina niin hidas, että hyvinkin käy niin että kun saan kirjan käsiini, onkin tullut jo joku vielä parempi ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se taisi olla jo alessa, kun sen ostin tammikuussa.

      Poista
  6. Itse en ole koskaan tykännyt siitä, että joka huone on samaan tyyliin. Joku tietty juju voi olla (mulla oli edellisessä talovanhuksessa kirkas peruspunainen joka huoneessa jossain jutussa - huovassa, teepannussa, vessaharjassa, yöpöydässä jne. - itse tykkään siitä mitä pieni punainen saa aikaa muissa väreissä), mutta mun mielestä isossa vanhassa talossa just on mahtavaa, että jokainen huoneensa voi olla oma maailmansa. Kaupunkiasunnoissa, joissa kaikki tilat usein näkyvät melkolailla yhtäaikaa voi olla tärkeämpää yhtenäisyys värimaailmassa jne. Kirkkaathaan värit eivät ole pahoja, jos niitä laimentaa esim. juuri mattapinnalla tai valkoisella. Esittelemäsi kaapinoven aqua on todella hieno ja monipuolinen väri. Ja se menee kesällä ja talvella eri valoissa hyvin, se ei ole talvella liian kova eikä kalsea ja kesällä taas se on ihanan utuinen ja menee yhteen ikkunoista näkyvän värimaailman kanssa. Maalinvalintaan onnea matkaan - itse ainakin olen aika usein huomannut maalikauppojen hienoista valovirityksistä huolimatta saavani aika erisävyisen maalin kuin olin ajatellut. Joskus se on saanut kyytiä ja joskus "yllätys" on ollut mieluinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on kyllä ollut aika hyvä osumatarkkuus maaliväreissä. Mutta turkoosit on tunnetusti vaikeita. Kerran olen kokeillut sellaista maalikaupan värinpoimintakonetta, jolla otin värin lasten yhdestä lelusta. Tein niin, että silmämitalla valitsin värilastun, joka oli lelun värinen ja sitten myyjä otti värikoodin lelusta sillä koneella. Päädyttiin samaan väriin!

      Poista
    2. Itsellä kokemuksia harmaasta - parikin kaupassa neutraalia on live tilanteessa olleet kuitenkin eri valoissa enemmän tai vähemmän violettiin kallellaan. Rastaanmunan turkoosista itse haaveilen http://www.suomenluonto.fi/sisalto/artikkelit/uuden-elaman-koreat-kuoret/

      Poista
    3. Kuvittelin löytäväni linkistä haalean vihertävän turkoosin, mutta olikin aika tumma ja sähäkkä.

      Mulla on pari turkoosin maalivärikoodia, jotka ovat olleet hyviä. En ole vaan varma, löydänkö niitä enää mistään. Toinen on värikartassa todella harmaa, mutta oli seinässä kaunis turkoosi.

      Poista
  7. Minulla on nuo H ja K kirjat, ja olen tykännyt niistä kovasti. Nuo Katja Rinkisenkin kirjat olen lukaissut, ihania ideoita niissä. Itse olen vain niin tuuliviiri ja innostun kaikesta, ettei meillä taida olla mitään punaista viivaa. Uutta ja vanhaa, väriä ja väritöntä. Mieheni aina sanoo, että kaikki sisustuslehdet ja -kirjat pitäisi kieltää lailla. Siinä saattaapi olla joku totuuden siemen, ainakin tällaisen "joo, tota kans meille! Ja tota! " tyypin kohdalla:D

    Mukavia pohdiskeluja ja viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en juuri enää osta sisustuslehtiä ja kirjojakin vähemmän kuin ennen. Nyt oli kiva palata noihin vanhoihin.

      Poista
  8. Kyseisistä kirjoista tutuin on minulle tuo K niin kuin Koti. Kirja vetää puoleensa aina uudelleen. Siinä oli mukavasti uusia koteja joita en minä ainakaan ollut ennen nähnyt. Taitaa juuri siinä kirjassa olla yksi Punavuorelainen koti jossa on se kaunis tammitapetti talitintteineen. Se näyttää jotenkin niin kutsuvalta. Kirjassa on monta herkullista kohtaa johon on mukava uppoutua uudelleen. Hirveä muuttokuume ja mielessä sitä sisustaa uusia huoneita ja antaa luvan jopa hieman haaveilla tapeteista tälleen mielikuvitustasolla. Oletko muuten nähnyt että täällä vanhoilla kotikulmilla on Ratamestarintalo myynnissä...? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taisin nähdä sen talon jossain FB-ryhmässä. Siellä vaan se ympäristö on aika framilla, ei ehkä ole rauhaa.

      Onko teillä joku uusi kiikarissa? Ja minkälaisella etäisyydellä nykyisestä haluatte pysyä?

      Poista
  9. Niinhän se on aika avoinna siinä... mutta kyllä kelpaisi ;) heh! Ei meillä vielä ole mitään tiettyä mietinnässä, tai no mietinnässä ja haaveissa vaikka ja mitä. Me tai ehkä ennemmin minä olen aika tällainen jämähtäjä tyyppi että suht alueella olisi kiva pysyä (ihana dagis & koulukin vaikuttaa hyvältä) ja muutenkin pidän meiningistä täällä. Haaveena olisi pieni piha, mutta tulevaisuus näyttää mikä mitä tuleman pitää. Asioilla on onneksi tapana järjestyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä näin viime yönä unta, että me muutettiin Helsinkiin. Oli tosi yllättävää.

      Ja asioilla on tapana järjestyä. Ymmärrän, että haluatte pysyä samoilla kulmilla, niin mekin pitkään haluttiin, mutta kun mitään ei löytynyt, edes naapurikunnan rajan toiselta puolelta.

      Poista

Olen todella iloinen, että jätät kommentin!